Dr. Mirjam Weis

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Dr. Mirjam Weis
Mirjam Weis
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Deutsches Jugendinstitut
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81541 München

Zeitschriftenbeiträge (*peer-reviewed)

 

*Mok, S. Y., Weis, M., Suter, F., Christ, A. A., Achermann, T. L., Neuenschwander, M. P., & Compagnoni, M. (in press). Improving children’s self-regulation and executive functions: A pilot intervention with immigrant mothers. Social Psychology of Education.
 
*Weis, M., Cardona, R. A. & Trommsdorff, G. (2023). Children’s emotion regulation, behavior regulation, and mathematics achievement: A longitudinal mediation model. International Journal of School & Educational Psychology, 1-14. https://doi.org/10.1080/21683603.2023.2271410

*Weis, M., Trommsdorff, G., Muñoz, L. & Gonzalez, R. (2022). Maternal education and children’s school achievement: The roles of values, parenting, and behavior regulation. Journal of Child and Family Studies. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02405-y

*Deffaa, M., Weis, M., Muñoz, L. & Trommsdorff, G. (2022). The role of culture and contextual risk for maternal parenting and children’s behavior regulation in Chile and Germany. Journal of Child and Family Studies. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02343-9

*Rendón, M. I, Muñoz, L., Jaramillo, J. M., & Weis, M. (2021). Estructura factorial de la Brief Self-Control Scale en español [Factor structure of the Brief Self-Control Scale in Spanish]. Diversitas, 17. https://doi.org/10.15332/22563067.6519

*Deffaa, M., Weis, M., & Trommsdorff, G. (2020). The role of maternal parenting for children’s behavior regulation in environments of risk. Frontiers in Psychology, 11. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02159

*Weis, M., & Heine, J.-H. (2020). Assessing emotion regulation strategies in Chile: A Spanish language adaptation of the German SSKJ 3-8 scales. Frontiers in Psychology, 10. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02870

Reiss, K. & Weis, M. (2020). PISA 2018: Überblick über die Ergebnisse der PISA-Studie 2018. SchulVerwaltung Bayern, 43(6), 171-174.

*Zehner, F., Weis, M., Vogel, F., Leutner, D. & Reiss, K. (2019). Kollaboratives Problemlösen in PISA 2015: Deutschland im Fokus. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00874-4

*Jaramillo, J. M., Rendón, M. I., Muñoz, L., Weis, M., & Trommsdorff, G. (2017). Children’s self-regulation in cultural contexts: The role of parental socialization theories, goals, and practices. Frontiers in Psychology, 8. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00923

*Weis, M., Trommsdorff, G., & Muñoz, L. (2016). Children's self-regulation and school achievement in cultural contexts: The role of maternal restrictive control. Frontiers in Psychology, 7. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00722

*Weis, M., Heikamp, T., & Trommsdorff, G. (2013). Gender differences in school achievement: The role of self-regulation. Frontiers in Psychology, 4. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00442

Beiträge in Buchpublikationen (*peer-reviewed)
 
*Jaramillo, J. M., Weis, M. & Rendón, M. I. (2025). Colombian mothers’ intuitive theories regarding their children’s self-regulation. In J. Tapia & M. Rosabal (Hrsg.), Family as a context for development: Continuity and change in Latin America. Oxford: Oxford University Press.

*Weis, M., Mang, J., Diedrich, J. & Schiepe-Tiska, A. (2024). Global Competence in der PISA-Studie: Konzeption des Konstrukts und ausgewählte Ergebnisse in PISA 2018. In P. Genkova (Hrsg.), Handbuch Globale Kompetenz. Springer, Wiesbaden.

Diedrich, J., Schiepe-Tiska, A., Ziernwald, L., Tupac-Yupanqui, A., Weis, M., McElvany, N. & Reiss, K. (2020). Lesebezogene Merkmale von Schülerinnen und Schülern. In K. Reiss, M. Weis & A. Schiepe-Tiska (Hrsg.), PISA 2018. Ergebnisse der aktuellen Erhebungsrunde mit dem Schwerpunkt Lesen (S. 51-57). München: Cornelsen Verlag.

Weis, M., Doroganova, A., Hahnel, C., Becker-Mrotzek, M., Lindauer, T., Artelt, C. & Reiss, K. (2020). Aktueller Stand der Lesekompetenz in PISA 2018. In K. Reiss, M. Weis & A. Schiepe-Tiska (Hrsg.), PISA 2018. Ergebnisse der aktuellen Erhebungsrunde mit dem Schwerpunkt Lesen (S. 9-19). München: Cornelsen Verlag.

Weis, M., Müller, K., Mang, J., Heine, J.-H., Mahler, N. & Reiss, K. (2020). Soziale Herkunft, Zuwanderungshintergrund und Lesekompetenz in PISA 2018. In K. Reiss, M. Weis & A. Schiepe-Tiska (Hrsg.), PISA 2018. Ergebnisse der aktuellen Erhebungsrunde mit dem Schwerpunkt Lesen (S. 39-48). München: Cornelsen Verlag.

Weis, M. & Reiss, K. (2020). Die Anlage der PISA-Erhebung. In K. Reiss, M. Weis & A. Schiepe-Tiska (Hrsg.), PISA 2018. Ergebnisse der aktuellen Erhebungsrunde mit dem Schwerpunkt Lesen (S. 6-8). München: Cornelsen Verlag.

*Becker-Mrotzek, M., Lindauer, T., Pfost, M., Weis, M., Strohmaier, A. & Reiss, K. (2019). Lesekompetenz heute – eine Schlüsselqualifikation im Wandel. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 21-46). Münster: Waxmann.

*Diedrich, J., Schiepe-Tiska, A., Ziernwald, L., Tupac-Yupanqui, A., Weis, M., McElvany, N. & Reiss, K. (2019). Lesebezogene Schülermerkmale in PISA 2018 – Motivation, Leseverhalten, Selbstkonzept und Lesestrategiewissen. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 81-109). Münster: Waxmann.

*Hofer, S., Holzberger, D., Heine, J.-H., Reinhold, F., Schiepe-Tiska, A., Weis, M. & Reiss, K. (2019). Schulische Lerngelegenheiten zur Sprach- und Leseförderung im Kontext der Digitalisierung. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 111-128). Münster: Waxmann.

*Weis, M., Doroganova, A., Hahnel, C., Becker-Mrotzek, M., Lindauer, T., Artelt, C. & Reiss, K. (2019). Lesekompetenz in PISA 2018 – Ergebnisse in einer digitalen Welt. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 47-80). Münster: Waxmann.

*Weis, M., Müller, K., Mang, J., Heine, J.-H., Mahler, N. & Reiss, K. (2019). Soziale Herkunft, Zuwanderungshintergrund und Lesekompetenz. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 129-162). Münster: Waxmann.

*Weis, M. & Reiss, K. (2019). PISA 2018 – Ziele und Inhalte der Studie. In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 13-20). Münster: Waxmann.

*Weis, M., Mang, J., Baumann, B. & Reiss, K. (2018). Zuwanderung und Erfolg aus Sicht der PISA-Studie: Ein Gesamtüberblick von 2000 bis 2015. In P. Genkova & A. Riecken (Hrsg.), Handbuch Migration und Erfolg. Springer, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18403-2_27-1

*Weis, M., Trommsdorff, G., Heikamp, T., Redondo, J., & Muñoz, L. (2016). Developmental aspects of self-regulation in Germany and Chile: Links among maternal warmth, children’s self-regulation, and social competence. In C. Roland-Lévy, P. Denoux, B. Voyer, P. Boski & W. K. Gabrenya Jr. (Eds.), Unity, diversity and culture: Research and scholarship selected from the 22nd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (pp. 340-344). Melbourne, Florida USA: International Association for Cross-Cultural Psychology. Retrieved from https://www.iaccp.org/iaccp_publications/unity-diversity-and-culture/

*Weis, M., Zehner, F., Sälzer, C., Strohmaier, A., Artelt, C. & Pfost, M. (2016). Lesekompetenz in PISA 2015: Ergebnisse, Veränderungen und Perspektiven. In K. Reiss, C. Sälzer, A. Schiepe-Tiska, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2015. Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation (S. 249–283). Münster: Waxmann.
 

Monografien und Herausgeberschaften
 
Müller, M., Teufele, L., Bias, A., Diedrich, J., González Rodríguez, E., González Uriarte A., Heine, J.-H., Heinle, M., Kastorff, T., Mang, J., Patzl., S., Seßler, S., Todtenhöfer, P., Tupac-Baier, A., Weis, M., Ziernwald, L., Lewalter, D. (2025). PISA 2022 Skalenhandbuch. Dokumentation der Erhebungsinstrumente. Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783818850616

Mang, J., Seidl, L., Schiepe-Tiska, A., Tupac-Yupanqui, A., Ziernwald, L., Doroganova, A., Weis, M., Diedrich, J., Heine, J.-H., González Rodríguez, E. & Reiss, K. (2021). PISA 2018 Skalenhandbuch. Dokumentation der Erhebungsinstrumente. Münster: Waxmann. http://dx.doi.org/10.31244/9783830994961

Weis, M., Reiss, K., Mang, J., Schiepe-Tiska, A., Diedrich, J., Roczen, N. & Jude, N. (2020). Global Competence in PISA 2018. Einstellungen von Fünfzehnjährigen in Deutschland zu globalen und interkulturellen Themen. Münster: Waxmann. (Wissenschaft macht Schule, Band 2). http://dx.doi.org/10.31244/9783830993001

Reiss, K., Weis, M. & Schiepe-Tiska, A. (2020). PISA 2018. Ergebnisse der aktuellen Erhebungsrunde mit dem Schwerpunkt Lesen. Schulmanagement-Handbuch (Band 173). München: Cornelsen Verlag.

Reiss, K., Weis, M., Klieme, E. & Köller, O. (2019). PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830991007

Weis, M. (2015). Self-Regulation and School Achievement in Contexts: Aspects of Gender, Parenting, and Culture [Dissertation, Universität Konstanz]. KOPS – Das Institutionelle Repositorium der Universität Konstanz. http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/32083

Publikationen in Vorbereitung

Weis, M., Deffaa, M., Muñoz, L., & Trommsdorff, G. (2025). Environmental risk, maternal warmth, children’s behavior regulation, and prosocial behavior in Chile and Germany. Manuscript in preparation.

Weis, M., Mang, J., & Reiss, K. (2025). An integrative model on migration background, socioeconomic status, and reading competence. Manuscript in preparation.
 

Seit 09/2024Wissenschaftliche Referentin am Deutschen Jugendinstitut in München
02/2017 – 08/2024Stellvertretende Leiterin des nationalen und wissenschaftlichen Projektmanagements für PISA an der TU München, ZIB
04/2016 – 08/2024Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Technische Universität München, TUM School of Social Sciences and Technology, ZIB
09/2018 – 12/2023National Project Managerin für PISA in Deutschland (ernannt von der KMK)
04/2022 – 09/2022Vertretungsprofessorin für Persönlichkeitspsychologie und Pädagogische Psychologie, Department Psychologie, LMU München
10/2018 – 03/2019Vertretungsprofessorin für Entwicklungspsychologie, Fachbereich Psychologie, Universität Konstanz
11/2012 – 10/2015Promotionsstudium Psychologie an der Universität Konstanz
Thema der Dissertation: Self-Regulation and School Achievement in Contexts: Aspects of Gender, Parenting, and Culture
Abschlussnote: summa cum laude
11/2014 – 03/2016Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Fachbereich Psychologie, Universität Konstanz
11/2012 – 07/2013Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe für Entwicklungspsychologie und Kulturvergleich, Universität Konstanz
10/2006 – 04/2012Studium der Psychologie an der Universität Konstanz, Diplom
Abschlussnote: 1,0