Dr. Anja Linberg

Contact

Dr. Anja Linberg
Anja Linberg
+49 89 62306-597
Deutsches Jugendinstitut
Nockherstr. 2
81541 Munich

Besser, N., Linberg, A., Dornheim, D., Weinert, S., Roßbach, H.-G. & Lehrl, S. (2025) Fostering toddlers’ numeracy and mathematical language skills through a professional development intervention on interaction quality in toddler classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 72, 44–55. doi: 10.1016/j.ecresq.2025.02.004

Baron, F., Linberg, A., Dornheim, D., & Lehrl, S. (2025). Improving global and math-specific teacher–toddler interactions through an intervention for early childcare teachers: The role of activity settings. Early Childhood Research Quarterly, 70, 79–90. doi: 10.1016/j.ecresq.2024.09.003

Kuger, S., Bernhardt. J., Herz, A., Linberg, A., Hoffmann-Recksiedler, C., Simm, I., Ulrich, S. M., Braun,. D., Fischer, A., Schacht, D., Quellenberg, H. (2024). AID:A 2023 - Design des Surveys. In: Deutsches Jugendinstitut (Hrsg.): AID:A 2023 Blitzlichter. Zentrale Befunde des DJI-Survey zum Aufwachsen in Deutschland. Bielefeld: wbv Publikation, S. 7-15. doi: 10.3278/9783763978007

Maly-Motta, H. L., Entleitner-Phleps, C., Linberg, A., Walper, S. (2024). Mütterliches und väterliches Wohlbefinden im Kontext des eigenen Wohlbefindes. In: Deutsches Jugendinstitut (Hrsg.): AID:A 2023 Blitzlichter. Zentrale Befunde des DJI-Survey zum Aufwachsen in Deutschland. Bielefeld: wbv Publikation, S. 57-59.doi: 10.3278/9783763978007

Linberg, A., Maly-Motta, H. L. (2024). Beitrag von Müttern und Vätern zum Bildungsort Familie. In: Deutsches Jugendinstitut (Hrsg.): AID:A 2023 Blitzlichter. Zentrale Befunde des DJI-Survey zum Aufwachsen in Deutschland. Bielefeld: wbv Publikation, S. 75-77.doi: 10.3278/9783763978007

Linberg, A., Freund, J.-D., Weinert, S., & Roßbach, H.-G. (2024). Domain‐Specific Interaction Behavior in Parent‐Child‐Interactions: A New Micro-Analytic Coding System and its Validity Using NEPS Data of Starting Cohort 1 Wave 1 & 2 (LIfBi Working Paper No. 119). Leibniz Institute for Educational Trajectories. doi: 10.5157/LIfBi:WP119:1.0

 

Vinokic, K.; Baron, F.; Kunter, M.; Linberg, A.; Begrich, L.; Kuger, S. (2024): Using the thin slices technique to assess interactional quality in early childhood education and care settings. In: Frontiers of Education 9, doi: 10.3389/feduc.2024.1368503.

 

Baron, F., Linberg, A. & Lehrl. S. (2023). Interaction quality in German early childcare settings: investigating the domains of CLASS Toddler and the associations with structural characteristics, Early Child Development and Care, doi: 10.1080/03004430.2023.2256997

 

Weinert, S., Attig, M., Linberg, A., Vogel, F., & Rossbach, H.-G. (2023). Quality of Early Learning Environments: Measures, Validation, and Effects on Child Development. In S. Weinert, G. J. Blossfeld, & H.-P. Blossfeld (Eds.), Education, Competence Development and Career Trajectories: Analysing Data of the National Educational Panel Study (NEPS) (pp. 27–58). Springer. [pdf]

Baron, F., Linberg, A. & Kuger, S. (2022). Assessing Global and Math-Specific Teacher-Child Interaction Quality in Early Childcare Settings: A Systematic Literature Review of Instruments Used in Research. European Early Childhood Education Research Journal.doi: 10.1080/1350293X.2022.2154817

Bernhardt, J., Hoffmann-Recksiedler, C. & Linberg, A. (2022). Work from home and parenting: Examining the role of work‐family conflict and gender during the COVID‐19 pandemic. Journal of Social Issues. [pdf]

Simm, I., Winklhofer, U., Naab, T., Langmeyer, A. N. & Linberg, A. (2021). How children and adolescents perceive their coping with home learning in times of COVID-19: A mixed method approach. Frontiers of Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2021.733428

Molina-Ramirez, M., Linberg, A. (2021). Child-specific interaction quality at the first and last year of preschool and its relationship to preschool, child, and family characteristics – an empirical perspective using the inCLASS. Early Child Development and Care. doi: 10.1080/03004430.2021.1950703

Linberg, A., Langmeyer, A. & Alt, C. (2021). Kindheit und Kindertagesbetreuung in Deutschland. In: S. Kuger, S. Walper & T. Rauschenbach (Hrsg.): Aufwachsen in Deutschland 2019. Alltagswelten von Kindern, Jugendlichen und Familien. Bielefeld: wbv Media. (pdf)

Alt, C., Linberg, A., Langmeyer, A. & Kuger, S. (2021). Private-Public-Partnership – zum Betreuungsmix von Kindern bis zum Ende der Grundschule. In: S. Kuger, S. Walper & T. Rauschenbach (Hrsg.): Aufwachsen in Deutschland 2019. Alltagswelten von Kindern, Jugendlichen und Familien. Bielefeld: wbv Media. (pdf)

Linberg, A. & Maly-Motta, H. (2021). Bildungsort Familie: Bildungsförderliche Aktivitäten in der Familie. In: S. Kuger, S. Walper & T. Rauschenbach (Hrsg.): Aufwachsen in Deutschland 2019. Alltagswelten von Kindern, Jugendlichen und Familien. Bielefeld: wbv Media. (pdf)

Lehrl, S., Linberg, A., Niklas, F., Kuger, S. (2021). The home learning environment in the digital age - associations between 'analogue' and ‘digital’ home learning environment measures and children's socio-emotional and academic outcomes. Frontiers in Psychology, 12, 355.

Burghardt, L., Linberg, A., Lehrl, S. & Konrad-Ristau, K. (2020). The  relevance of the early years home and institutional learning environments for early mathematical competencies. Journal for Educational Research Online, 12(3), 103-125. (pdf)

Linberg, A., Attig, M. & Weinert, S. (2020). Social disparities in the vocabulary of 2-year-old children and the mediating effect of language-stimulating interaction behavior. Journal for Educational Research Online, 12(2), 12–35. (pdf)

Linberg, A. & Kluczniok, K. (2020). Kindspezifische Prozessqualität: Bedingungen und Effekte sprachlicher und mathematischer Anregungen in Kindertageseinrichtungen. Frühe Bildung, 9(3), 126-133. doi: 10.1026/2191-9186/a000483

Linberg, A., Lehrl, S. & Weinert, S. (2020). The early years home learning environment – Associations with parent-child-course attendance and children’s vocabulary at age 3. Frontiers in Psychology, 11, 1425. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01425

Linberg, A. & Burghardt, L. (2020). Altersmischung als Herausforderung - Zusammenhänge von Krippenqualität und der Altersspanne der Gruppe. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 15(1), 53-69. doi: 10.3224/diskurs.v15i1.05

Kaiser, A.-K., Linberg, A. & Burghardt, L. (2019). Einstellungen von pädagogischen Fachkräften zur Altersmischung in Krippengruppen. Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, 1(2), 7-19. doi: 10.25364/18.1:2019.2.1(pdf)

Burghardt, L. & Linberg, A. (2019). Erwartungen pädagogischer Fachkräfte in Tagespflege und Krippe im Hinblick auf Förderlichkeit und Eintrittsalter außerhäuslicher Betreuung. Frühe Bildung, 8(4), 223-230. doi: 10.1026/2191-9186/a000449

Freund, J.-D., Linberg, A. & Weinert, S. (2019). Longitudinal interplay of young children's negative affectivity and maternal interaction quality in the context of unequal psychosocial resources. Infant Behavior and Development, 55, 123-132. doi: 10.1016/j.infbeh.2019.01.003

Linberg, A., Burghardt, L., Freund, J.-D. & Weinert, S. (2019) Differential effect of time spent in early childcare on socio-emotional outcomes. Early Child Development & Care [online first]. doi: 10.1080/03004430.2019.1588891

Linberg, A., Mann, D., Attig, M., Vogel, F., Weinert, S. & Roßbach, H.-G. (2019) Assessment of interactions with the macro-analytic rating system of parent-child-interactions in the NEPS at the child’s age of 7, 17, and 26 months (NEPS Survey Paper No. 51). Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. [pdf]

Linberg, A. (2018). Interaktion zwischen Mutter und Kind. Dimensionen, Bedingungen und Effekte. Empirische Erziehungswissenschaft. Münster: Waxmann. [Abstract] [link]

Freund, J.-D., Linberg, A. & Weinert, S. (2017). Einfluss eines schwierigen frühkindlichen Temperaments auf die Qualität der Mutter-Kind-Interaktion unter psychosozialen Risikolagen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 49 (4), 197-209. doi: 10.1026/0049-8637/a000181

Linberg, A., Kluczniok, K., Burghardt, L., Freund, J.-D. (2017).  Quality of toddler childcare – can it be assessed with questionnaires? Early Child Development & Care [online first]. doi: 10.1080/03004430.2017.1380636(pdf)

Linberg, A., Freund, J.-D. & Mann, D. (2017):  Bedingungen sensitiver Mutter-Kind-Interaktionen. In: H.Wadepohl, K. Mackowiak; K. Fröhlich-Gildhoff & D. Weltzien (Hrsg.): Interaktionsgestaltung in Familie und Kindertagesbetreuung, (S. 27-52). Wiesbaden: VS-Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-10276-0

Weinert, S., Linberg, A., Attig, M., Freund, J.-D., Linberg, T. (2016): Analyzing early child development, influential conditions, and future impacts: Prospects of a German newborn cohort study. International Journal of Child Care and Education Policy, 10(7), 1–20. doi: 10.1186/s40723-016-0022-6

Sommer, A. & Sechtig J. (2016).  Sozio-emotionale Interaktionsqualität vor dem Hintergrund einer erweiterten Altersmischung im Kindergarten. Frühe Bildung, 5(1), 13-21. doi: 10.1026/2191-9186/a000240

Sommer, A., Hachul, C., & Roßbach, H.-G. (2016). Video-Based Assessment and Rating of Parent-Child Interaction Within the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (Hrsg.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys. The example of the National Educational Panel Study (S. 151–167). Wiesbaden: VS-Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-11994-2

Sommer, A. & Mann, D. (2015). Qualität elterlichen Interaktionsverhaltens. Erfassung von Interaktionen mithilfe der Eltern-Kind-Interaktions Einschätzskala im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 56). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel. (pdf)

Seit 02/2019Leitung des Kompetenzteams Kinder in der Abteilung Dauerbeobachtung und Methoden am Deutschen Jugendinstitut (DJI)

10/2019 – 03/2023

Fellow im College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER). Postdoc Stipendium des Leibniz Education Research Networks (LERN) und der Jacobs Foundation

10/2017 – 01 /2019Wissenschaftliche Mitarbeiterin (PostDoc) im Projekt EarlyEd - Frühe Bildung (Leibniz-Kompetenzzentrum frühe Bildung am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe) 
09/2017Promotion an der Otto-Friedrich Universität Bamberg
10/2014 – 11/2014Forschungsaufenthalt am Frank Porter Graham Child Development (FPG) Institute der University of North Carolina, Chapel Hill in der Forschungsgruppe von Dr. Ellen Peisner-Feinberg
12/2012 – 12/2014Stipendiatin des Programms Forschungskolleg frühkindliche Bildung der Robert Bosch Stiftung
11/2012 – 09/2017Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Elementar- und Familienpädagogik der Universität Bamberg und im DFG-geförderten ViVA-Projekt (DFG Priority Programme 1646 – Education as a Lifelong Process).
12/2010 – 03/2013Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Nationalen Bildungspanel (NEPS) im Bereich Bildungsprozesse in lebenslaufspezifischen Lernumwelten
05/2011Diplom Pädagogik (Dipl.-Päd. univ.) an Otto-Friedrich Universität Bamberg