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Copying from a model that does not fit? How the school staff survey TALIS impacted the new ECEC staff survey TALIS Starting Strong

Seybel, Carolyn/Turani, Daniel/Bader, Samuel (2022):
Copying from a model that does not fit? How the school staff survey TALIS impacted the new ECEC staff survey TALIS Starting Strong.
In: Zeitschrift für Grundschulforschung
Jahrg.: 15, H. 2, S. 323-339

International organisations use large-scale assessment studies to systematically monitor the educational sector. In doing so, they often strive for synergies between different studies. This article focuses on the example of TALIS Starting Strong, an international comparative OECD survey of pedagogical staff and leaders in early childhood education and care (ECEC). Overall, the example shows that the alignment with a study for a different educational level has advantages and synergy effects on the one hand, but also poses specific challenges on the other. Thus, it is important to maintain a critical discourse on the structures that shape surveys and the characteristics of international large-scale surveys as a whole in order to ensure that the data collected is useful for the further development of the ECEC and higher education sectors. Internationale Organisationen nutzen large-scale Surveys, um den Bildungsbereich systematisch zu erfassen. Dabei bemühen sie sich oft um Synergien zwischen verschiedenen Studien. Dieser Artikel befasst sich mit dem Beispiel der OECD-Studie „TALIS Starting Strong“, einer international vergleichenden Befragung von pädagogischem Personal und Einrichtungsleitungen in der frühkindlichen Bildung, Betreuung und Erziehung und Betreuung (FBBE). Insgesamt zeigt das Beispiel von TALIS Starting Strong, dass die Angleichung an eine Studie für eine andere Bildungsstufe einerseits Vorteile und Synergieeffekte hat, andererseits aber auch spezifische Herausforderungen mit sich bringt. Deshalb bleibt es wichtig, einen kritischen Diskurs über die Strukturen, die international vergleichende Studien prägen, und die Merkmale dieser Studien insgesamt zu führen, um sicherzustellen, dass die erhobenen Daten für die Weiterentwicklung (frühkindlicher) Bildungssysteme nützlich sind.